|
|
|
Kyrkomötet
Motion 2008:46
av Roland Johansson och Anders Roos
|
|
|
Kyrkans annonsbyrå
|
|
Förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda hur Svenska kyrkan kan starta en annonsbyrå för att församlingarnas, stiftens och rikskyrkans annonseringsbudgetar ska ge optimal utdelning.
Motivering
Varje vecka satsar församlingar, pastorat, samfälligheter, stift och rikskyrkan stora belopp på annonsering bl.a. av predikoturer med förhoppningen att det är väl investerade pengar.
På flera håll, bl.a. centralt i Uppsala genom avtal med Mediebyrån Starcom, samordnas annonser och annonsbokning vilket ger bättre annonser och bättre priser både vad gäller layout, original och annonsutrymmet i respektive tidning.
På några håll, t.ex. i Stockholms stift, har samordningen medfört rabatter som ges i form av extra gratisannonser några gånger per år.
Svenska kyrkan annonserar för ca 300–600 miljoner kronor per år. Med samordning skulle vi säkert kunna reducera åtskilliga miljoner, i form av lägre priser och eller mer annonsering.
Förhandlingar måste ske på central nivå eftersom motparten, dvs. tidningarna, ofta är samordnade i större tidningskoncerner. Kyrkokansliet måste få mandat att förhandla från alla svenskkyrkliga annonsörer. Förhandlingarna bör ske med kompetent egen personal och inte med hjälp av externa konsulter.
Stora effektförbättringar kan också uppnås om annonser produceras centralt. Flera exempel finns på stifts- och samfällighetsnivå. Och centralt behöver här inte betyda Uppsala utan någon församling, samfällighet eller ett stift som redan har kunskaper kan utföra arbetet på uppdrag från rikskyrkan.
Ovanstående arbete kan utföras genom att Svenska kyrkan startar en annonsbyrå som blir en del av informationsavdelningen.
Sollentuna den 20 juli 2008
Roland Johansson (POSK) Anders Roos (POSK)   
|